WORKSHOP i KROPPSKONTROLL

VARFÖR BEHÖVS KROPPSKONTROLL?

Du utvecklar trygghet i dig  själv 
Du utvecklar förmågan att ta dig an nya rörelser på ett säkert sätt 
Du minimerar risken för att skada dig 
Du effektiviserar din träning 
Du utvecklar en kroppslig medvetenhet, visualiseringsförmåga, aktiv reflektion kring rörelsemönster, ökar självförtroendet
och får en ökad känsla av  rörelseglädje/lekfullhet

ATT TRÄNA KROPPSKONTROLL

I grunden handlar det om hur väl du kontrollerar dina muskler.  
Du utför övningar där ett samspel
mellan balans, koordination, styrka, focus, rörlighet och lite mod sker.

Förmågor som du utvecklar:
- Kraftanpassning
- Energistyrning
- Reflexer
- Falltekniker 
- Kroppsuppfattning
- Rumsuppfattning    

POSTURAL TERAPI

Med OptimumMetoden som i grunden bygger på postural terapi/träning kommer vi åt grundorsaken till både stelhet och kroniska smärtor i kroppen, förbättrar prestationsfömågan och hjälper dig via OptimumMind-processen att hitta tillbaka till ett permanent mentalt- och känslomässigt välmående. Metoden bygger på flera olika genombrott inom förståelsen för vad som ligger bakom optimal fysisk och psykisk funktion.  

FOKUS

Fokus handlar om att vara klartänkt
och fullt närvarande. 
Är du fokuserad så spelar det ingen
roll om det är en person eller tusen
personer som tittar på dig.

Att fokusera lär dig att prestera när det gäller oavsett vilken situation du ställs inför. 

LÅT INTE RÄDSLAN STYRA

Många lever idag med oron om att
skada sig eller att se fånig ut när
man testar på något nytt. Den här
workshopen går ut på att öka din
egna kroppsliga uppfattning om vad du klarar av!
Skapar du en trygghet
tar du bort rädslor. Du lär dig att
bryta ner en övning så att du vet
vart du är trygg och på vilken nivå
du ska lägga dig.
Du utgår från dig själv och ingen
annan. Det är lätt att tappa bort
sig i jämförelse med andra.

GRUNDEN TILL RÖRELSE

Du lär dig att undvika skador på bästa möjliga sätt.
En ökad kroppskontroll kommer alltid att gynna dig i all fysisk aktivitet.
När du förstår hela momentets uppbyggnad så är det enklare att träna effektivt på egen hand. Det spelar ingen roll om du är fotbollsspelare eller klättrare, kroppskontroll är en del av din sport oavsett.
Kroppen har en egen intelligens och kan hjälpa dig att minimera risken för skada.

METODER

Studsmatta:
Genomgång för grundläggande falltekniker och akrobatik. Genomgång av energistyrning, luftkontroll, och kroppsuppfattning.

Rörlighet:
Genomgång för att balansera upp kroppen. Vi använder oss av yoga, postural terapi, skaka loss, dans och andningsövningar.

Kroppsviktsträning:
Genomgång av funktionella grundläggande styrkeövningar med din egen vikt

Balans- och reflexträning:
Stabilisering av kroppen samt mental träning, kunna stänga av distraktioner och styra dina muskler. Genomgång av fokus, visualisering, slackline och balansbrädor.

Skateboard:
Minirampsgenomgång med energistyrning, skapa momentum och rumsuppfattning.

Wakeboard: (Endast på Breddas Wake)
Testa på wakeboard, matcha din fysiska förmåga och vinna över rädslan. Wakeboard är inte farligt, anta utmaningen och undvik ursäkter.